W gąszczu różnego rodzaju produktów, trudno jest wybrać taki olej samochodowy, który będzie optymalny dla silnika. Przede wszystkim trzeba zdecydować, jaki rodzaj smaru jest nam potrzebny. Obecnie w nowoczesnych autach stosuje się oleje syntetyczne lub półsyntetyczne, ale w starszych samochodach, mających powyżej 100 tysięcy km, powinno się stosować oleje mineralne lub syntetyczno-mineralne. Generalnie stosuje się dwie klasyfikacje jakościowe, dzięki którym można zorientować się, jakie własności ma konkretny olej, a są to:
- europejska ACEA,
- amerykańska API.
Klasyfikacja ACEA
Dotyczy ona wyłącznie nowoczesnych olejów wysokiej jakości, jakimi są chociażby oleje castrol. Wyróżnia ona cztery klasy produktów smarownych:
- A – do silników benzynowych,
- B – do samochodów osobowych z samoczynnym zapłonem,
- C – oleje tzw. „low SAPS” do aut osobowych,
- E – do wysokoprężnych silników samochodów ciężarowych.
W przypadku olejów klasy A poziom jakości określany jest cyframi, czyli A1, A2, A3 bądź A5, analogicznie jak oleje klasy B. Im wyższa wartość, tym lepsza jakość oleju.
Klasyfikacja API i klasa lepkości SAE
Oleje dzieli się na te, przeznaczone do silników z zapłonem iskrowym, obejmujące oznakowania SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ, SL, SM oraz te, przeznaczone do silników z zapłonem samoczynnym oznaczane literami CA, CB, CC, CD, CE, CF, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4 i CJ-4. Im wyższa litera alfabetu, tym lepsza jakość oleju. Jeśli zaś chodzi o klasę lepkości, określającą temperaturę, w jakiej olej może pracować, to obecnie stosuje się wyłącznie oleje wielosezonowe, oznaczane symbolami 5W-40, 10W-40 i 15W-40.
Najczęściej opiniowane