Oleje syntetyczne uważane są za najlepsze spośród wszystkich olejów silnikowych. Są one też droższe niż półsyntetyki czy oleje mineralne. Co jeszcze warto wiedzieć przed zakupem oleju syntetycznego?

Jaka jest rola oleju silnikowego?

Olej to jeden z podstawowych płynów eksploatacyjnych w każdym pojeździe, bez którego silnik nie byłby w stanie odpowiednio pracować. Ma on za zadanie przede wszystkim chronić silnik przed zużyciem, korozją oraz zapewniać odpowiednią temperaturę jednostce napędowej podczas pracy.

Jak powstają oleje syntetyczne?

Obecnie koncerny petrochemiczne kładą największy nacisk na produkcję olejów syntetycznych. Click To Tweet Gwarantują one najlepsze osiągi silnika oraz posiadają znakomite właściwości smarne. W przeciwieństwie do olejów mineralnych, które powstają w wyniku rafinacji ropy naftowej, oleje syntetyczne powstają po części w laboratorium. Oleje syntetyczne, oprócz tego, że podlegają rafinacji, są również destylowane, oczyszczane i rozkładane na podstawowe molekuły. Następnie są przetwarzane za pomocą dodatków tak, aby mogły zapewnić lepszą ochronę silnika przed zużyciem, zabezpieczyć przed wysokimi temperaturami i powstawaniem osadów. Podczas ich produkcji następuje skrupulatne usunięcie zanieczyszczeń z ropy naftowej oraz dostosowanie każdej molekuły oleju do wymagań nowoczesnych silników. To dzięki zmodernizowanym molekułom oleje syntetyczne zapewniają wyższy poziom ochrony i lepsze działanie silnika, a także umożliwiają sprawniejszą pracę silnika przez dłuższy okres eksploatacji.

%name

Olej syntetyczny – co wchodzi w jego skład?

  • baza olejowa (około 80%);
  • dodatki uszlachetniające (14-16%);
  • regulatory lepkości (4-6%).

Baza syntetyczna, która stanowi zdecydowanie większą część oleju, ma przewagę niemal we wszystkich parametrach nad olejami pochodzenia mineralnego. Baza syntetyczna wolna jest od zanieczyszczeń, ma lepsze właściwości czyszczące oraz jest bardziej stabilna w wysokich temperaturach. Sama baza olejowa jednak nie wystarcza, aby olej spełniał wszystkie swoje funkcje. Niezbędne jest zastosowanie różnego rodzaju dodatków, do których należą m.in. regulatory lepkości. Głównym zadaniem regulatorów lepkości jest zapewnienie stabilności oleju w różnych temperaturach. Do tego dochodzi pozostałe 14-16% dodatków uszlachetniających. Do tej grupy zaliczane są m.in. detergenty odpowiadające za utrzymanie silnika w czystości, antyoksydanty, dzięki którym olej dłużej zachowuje odpowiednie właściwości, środki dyspersyjne, które mają za zadanie pozbyć się szkodliwej sadzy oraz tzw. modyfikatory tarcia. Za syntetykami przemawia również fakt, że mogą pracować w wysokich temperaturach i nie odkładają się w postaci nieprzyjemnego nalotu wewnątrz silnika, co przekłada się na wydłużenie żywotności jednostki napędowej.

Rodzaje olejów syntetycznych

Wyróżnia się dwa rodzaje olejów syntetycznych:

  • oleje półsyntetyczne – jest to mieszanina mineralnych olejów silnikowych i olejów syntetycznych. Dzięki dodatkowi oleju syntetycznego baza olejowa uzyskuje lepsze parametry w porównaniu z olejami mineralnymi.
  • oleje w pełni syntetyczne – w pełni syntetyczny olej nie zawiera oleju mineralnego. W jego skład wchodzi jedynie baza olejowa oraz pakiet dodatków uszlachetniających.

Jakie korzyści wiążą się z zastosowaniem oleju syntetycznego?

Wraz z biegiem czasu na konwencjonalnych olejach mogą tworzyć się osady, które negatywnie wpływają na pracę silnika i ostatecznie skracają jego żywotność. Syntetyki w porównaniu do olejów mineralnych zdecydowanie lepiej usuwają zanieczyszczenia i chronią jednostkę napędową przed ich powstawaniem.

Silnik jest w ciągłym użyciu. W trudnych warunkach pracy poszczególne części silnika są narażone na większe zużycie. Olej syntetyczny stanowi doskonałą barierę pomiędzy poszczególnymi elementami silnika. Gdy oleje mineralne ulegają degradacji, ich zdolność do ochrony silnika się znacznie obniża. Z kolei oleje silnikowe syntetyczne wykazują znacznie większą ochronę na degradację, a także mają zdecydowanie lepsze właściwości w zakresie ochrony przed zużyciem.

Na uwagę zasługuje również lepsza lepkość oleju w niskich temperaturach. Click To Tweet Syntetyczne oleje mineralne o niskiej lepkości są stworzone w taki sposób, aby zachować płynność nawet przy bardzo niskich temperaturach.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Oleje Castrol do samochodu sportowego

Oleje silnikowe do samochodów sportowych zasadniczo mają spełniać te same funkcje, co oleje przeznaczone do seryjnie produkowanych samochodów osobowych, czyli...

Zamknij