Kierowca powinien zawsze stosować w swoim samochodzie olej silnikowy zalecany przez producenta. Nie można dowolnie wybierać dla swojego pojazdu oleju, ponieważ może to doprowadzić nawet do poważnej awarii. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, w jakich warunkach otoczenia jest użytkowane auto. Przyjrzyjmy się bliżej porównaniu dwóch olejów silnikowych: 5W40 oraz 10W40. Który wybrać?

Podobieństwa i różnice olejów 5W40 oraz 10W40

Najczęściej oleje klasyfikowane są na kilka typów pod względem klasy lepkości SAE. Click To TweetKażdy olej gęstnieje pod wpływem niskiej temperatury, a rozrzedza się, kiedy temperatura wzrasta. Należy wybrać najlepiej taki środek smarujący, który zniesie rozruch w niskich temperaturach, ale zachowa odpowiednią gęstość przy wysokich temperaturach i większych obciążeniach.

Oleje 5W40 i 10W40 zachowują zbliżoną lepkość w temperaturze roboczej, ale pierwszy z nich zachowuje swoją optymalną lepkość na mrozie nawet rzędu -30 stopni Celsjusza, zaś olej 10W40 przy silnym mrozie staje się tak lepki, że kierowca może to odczuć, przy odpalaniu auta po zimnej nocy. Silnik może z trudem się „kręcić”. Wytwarzają one podobnej grubości film olejowy przy długotrwałej pracy silnika, w ciepłych warunkach atmosferycznych.

Zwykle olej 5W40 to olej syntetyczny, zaś 10W40 będzie olejem półsyntetycznym, czyli posiadającym w swoim składzie bazę olejową mineralną, pochodzącą z rafinacji ropy naftowej. Oleje 5W40 wykazują minimalną temperaturę dla zachowania lepkości zimą w wysokości -35 stopni Celsjusza, a lepkość dla temperatury 100 stopni Celsjusza – 3,8 mm2/s.

Natomiast oleje półsyntetyczne 10W40 są zalecane do wykorzystania w umiarkowanej strefie klimatycznej. Ich minimalna temperatura bezpiecznego rozruchu zimą wynosi -30 stopni Celsjusza.

Oleje Castrol 5W40 i 10W40

W asortymencie olejów silnikowych Castrol znajdziemy wiele propozycji olejów w klasie lepkości 5W40, w tym:

  • Castrol EDGE 5W-40,
  • Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40,
  • Castrol Magnatec 5W-40 C3.

Natomiast w klasie lepkości 10W40 wymienia się produkty: Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4, Castrol Magnatec Diesel 10W-40 oraz Castrol GTX 10W-40 A3/B4.

Czy warto dokonać zmiany?

Jeśli dotychczas użytkownik wykorzystywał w swoim samochodzie olej syntetyczny 5W40, to nie powinien go zmieniać na 10W40, choć taka praktyka jest powszechna. Kierowcy tłumaczą ją koniecznością zmiany syntetyku na półsyntetyk, z uwagi na wiek samochodu i liczbę przejechanych kilometrów. Nawet gdyby silnik wykazywał duże ślady zużycia, to nie jest powód, uzasadniający zmianę lepkości oleju silnikowego. Oba produkty zdecydowanie różnią się od siebie pod względem lepkości wyłącznie odpornością na niskie temperatury.

Olej 10W40 podczas odpalania silnika po mroźnej nocy będzie chronił jednostkę napędową znacznie gorzej niż olej o lepkości 5W40. Dlatego nawet i w polskim klimacie zalecane byłoby bardziej wykorzystanie oleju 5W40, zwłaszcza wtedy, gdy zalecany jest on przez producenta samochodu.

Podczas normalnej pracy silnika lepkość olejów 10W40 i 5W40 będzie zbliżona Click To Tweet Nie dojdzie do uszczelnienia przedmuchów czy wycieków oleju. Generalnie olej silnikowy 10W40 jest postrzegany jako olej gorszej jakości, dlatego nie należy go stosować w lekko zużytym silniku, który w rzeczywistości wymaga właśnie zwiększonej dbałości i lepszej ochrony, aby mógł mieć zwiększoną żywotność.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Castrol Magnatec C2 5W30

Olej Castrol Magnatec C2 5W30 jest olejem przeznaczonym do samochodów wyposażonych w silnik benzynowy lub diesla, które poruszają się w...

Zamknij