Samochody z silnikiem wysokoprężnym typu diesel mogą mieć zamontowany w układzie wydechowym filtr cząstek stałych. Jeśli tak jest i w Twoim samochodzie, musisz wiedzieć, jaki olej silnikowy będzie dla niego najlepszy. Nie każdy produkt smarujący nadaje się do użycia w parze z filtrem DPF.

Po co w samochodzie filtr cząstek stałych?

Już od 1996 roku w samochodach typu diesel, w układach wydechowych są montowane filtry cząstek stałych, pozwalające na wyeliminowanie emisji czarnego dymu do atmosfery. Wcześniej w autach z silnikiem wysokoprężnym często charakterystyczne było to, że po rozruchu z rury wydechowej wydobywał się ciemny, gęsty dym.

Dziś filtry nie dopuszczają do takiej sytuacji. Filtr cząstek stałych DPF ma postać przestrzennej struktury, w której znajdują się porowate ścianki lub włókna z metalu, materiałów ceramicznych lub specjalnego papieru, zatrzymujące cząsteczki sadzy.

Czy niezbędny jest specjalny olej silnikowy do DPF?

W przypadku, gdy auto z silnikiem diesla jest dodatkowo wyposażone w filtr cząstek stałych DPF, powinniśmy zastosować specjalny olej silnikowy. W każdym bowiem silniku podczas normalnej pracy spalane są choćby minimalne ilości oleju wraz z dodatkami, których zadaniem jest poprawa parametrów jednostki napędowej. Wiele takich substancji podczas spalania pozostawia po sobie osady w postaci popiołu. Z jego usuwaniem mogą nie poradzić sobie standardowe w dieslach układy oczyszczania spalin. W wyniku tego cząsteczki sadzy zaczną blokować kanaliki filtra cząstek stałych, aż do czasu, kiedy filtr będzie całkowicie zablokowany. Prowadzi to zatem do przedwczesnego zużycia tego elementu samochodu. Stąd też zalecenia producentów, aby kierowca wykorzystywał w silniku diesla z filtrem cząstek stałych DPF specjalny olej niskopopiołowy, określanego również jak olej low SAPS. W wyniku spalania takiego produktu powstają naprawdę minimalne ilości groźnego dla filtru DPF popiołu siarczanowego oraz związków fosforu i siarki.

Oznaczenia na olejach

Na opakowaniach olejów silnikowych do samochodów z silnikiem wysokoprężnym znajdziemy informację o tym, czy jest to olej niskopopiołowy. Powinien znaleźć się na nim znaczek „LowSAPS”. Warto również szukać olejów z klasy jakości ACEA z literką C – C1, C2, C3 i C4. Podczas wyboru można oprzeć się na normach producenta. Najlepiej szukać oleju spełniającego normę MB 229.51, BMW – LongLife-04 oraz normę 507.00.

Przykłady olejów Castrol typu Low SAPS

Niskopopiołowym olejem silnikowym, który nadaje się do zastosowania w silnikach diesla z filtrem cząstek stałych, jest olej Castrol Magnatec 5W-40 C3. To olej łączący w sobie technologię syntetyczną z formułą Inteligentnych Molekuł, które od chwili rozruchu silnika ściśle przywierają do metalowych jego części, chroniąc je przed nadmiernym zużyciem przez cały czas użytkowania. Olej ten będzie odpowiedni do silników wykorzystujących filtr cząstek stałych, ponieważ jest olejem Low SAPS.

Oprócz niego, w  silnikach diesla z filtrem DPF kierowcy mogą zastosować produkty takie jak nowy olej Castrol Vecton Long Drain 10W-30 E6/E9, czyli zaawansowany syntetyczny olej silnikowy o niskiej zawartości SAPS – popiołu siarczanowego, fosforu i siarki. Olej ten został zaprojektowany z myślą o wydłużonych nawet do 100 000 km okresów pomiędzy wymianą oleju w najnowszych silnikach diesla normy Euro VI. Zalecany jest on do użytku w samochodach ciężarowych i autobusach z silnikiem wysokoprężnym i z filtrem cząstek stałych DPF, podobnie jak olej Castrol Enduron Low SAPS 10W-40.  

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Castrol Magnatec czy Castrol Edge. Porównanie

W asortymencie olejów silnikowych marki Castrol znajdziemy dwie główne, mocno rozbudowane pod względem produktowym linie - oleje Castrol Magnatec oraz...

Zamknij