Po polskich drogach jeździ coraz więcej samochodów z napędem 4x4. Silniki z napędem na cztery koła charakteryzują się koniecznością zastosowania innych rozwiązań konstrukcyjnych, czego efektem są specjalistyczne wymagania dotyczące olejów silnikowych.
Rodzaje napędu na cztery koła
Obecnie prawie każdy producent ma w swojej ofercie samochód z napędem na cztery koła. Pierwotnie w napęd 4x4 były wyposażone wyłącznie samochody terenowe, dziś takie rozwiązanie można spotkać również w samochodach osobowych. W latach 80., głównie za sprawą Audi, napęd 4x4 pojawił się w samochodach sportowych w celu poprawienia ich przyspieszenia oraz kierowalności w zakrętach. Obecnie takie rozwiązanie stało się bardzo popularne za sprawą samochodów typu SUV.
Po zbiorczym określeniem napęd 4x4 kryje się kilka rozwiązań:
- Klasyczny stały napęd – w samochodach wyposażonych w ten rodzaj napędu znajdują się trzy mechanizmy różnicowe. Centralny mechanizm różnicowy umożliwia różnicowanie obrotów bez zmian rozdziałów momentów obrotowych. Zaletami takiego rozwiązania jest możliwość ciągłego napędzania wszystkich kół, płynne działanie, przewidywalność. Główną wadą na pewno większe zużycie paliwa, a także wyższe koszty wynikające z poziomu komplikacji samego układu.
- Układ napędowy z dołączanym napędem drugiej osi – jest to obecnie najpopularniejszy typ napędu stosowany w samochodach osobowych oraz tych tańszych SUV-ach. W przypadku tego układu występują dwa mechanizmy różnicowe, na przedniej i tylnej osi, ale nie ma mechanizmu centralnego – tak jak to było w przypadku klasycznego napędu. Ruch obrotowy silnika za pomocą skrzyni biegów przenoszony jest bezpośrednio na mechanizm różnicowy przedniej osi oraz wał napędowy, który wyprowadza napęd na tylną oś. W przypadku normalnej jazdy mamy napęd na przednią oś. Dopiero w momencie wyraźnej różnicy pomiędzy prędkością przedniej a tylnej osi, sprzęgło się spina i napęd dołączany jest również do tylnych kół.
Oleje do aut 4x4
Przy wyborze odpowiedniego oleju do samochodu, zawsze najważniejszym kryterium, które należy brać pod uwagę, są zalecenia producenta. Producent samochodu najlepiej wie, jakich podzespołów użył i do jakiej temperatury się one rozgrzewają. Z tego względu dobór oleju samochodowego zarówno do samochodów terenowych 4x4, jak i do każdego innego typu pojazdu zaczynamy od szczegółowego zapoznania się z instrukcją pojazdu. Niestety, bardzo często – zwłaszcza w przypadku skrzyń przekładniowych i mostów – producenci nie podają konkretnych parametrów, tylko numer katalogowy oleju, który możemy zakupić w ASO. Nie każdy chce wydawać pieniądze na stosunkowo drogi olej w ASO, dlatego rozwiązaniem tej sytuacji jest skorzystanie z wyszukiwarek na stronach producentów olejów. Taką wyszukiwarkę posiada m.in. Castrol.
W samochodach z napędem 4x4 eksploatowanych głównie po drogach asfaltowych, bez nadmiernego obciążenia, do oleju nie trzeba przykładać większej uwagi niż w przypadku innych samochodów. Trzeba przede wszystkim trzymać się zaleceń producenta i pamiętać o regularnej wymianie oleju silnikowego.
Jeśli natomiast nasz samochód dużo jeździ w terenie, olej silnikowy musi spełniać już wymaganą lepkość. Dobierając olej, przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na wskaźniki lepkości. Im lepkość jest niższa, tym mniejsze są straty mocy silnika. Z kolei wyższa lepkość daje lepsze zabezpieczenie silnika przed zużyciem w ekstremalnych warunkach. Z tego powodu klasa lepkości musi być pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy tak skrajnymi wymaganiami. W samochodach eksploatowanych w ekstremalnych warunkach mogą pojawić się problemy ze smarowaniem. Przewidując takie sytuacje, można zastosować oleje Castrol Magnatec, które przystosowane są do utrzymywania dłuższego filmu olejowego.
Jak często wymieniać olej napędowy w samochodach z napędem 4x4?
W samochodach nadmiernie eksploatowanych zaleca się zmieniać olej nawet dwa razy częściej niż zaleca to robić producent (co 5 000 – 10 000 tys. km.). Do stosunkowo nowych samochodów najlepiej wybierać olej syntetyczny. Jeżeli samochód nie jeździł na takim od początku, optymalnym wyborem będzie półsyntetyk.
Najczęściej opiniowane