Oleje silnikowe do samochodów sportowych zasadniczo mają spełniać te same funkcje, co oleje przeznaczone do seryjnie produkowanych samochodów osobowych, czyli smarowanie silnika spalinowego, tłumienie drgań, chłodzenie układu, ochrona przed korozją, utrzymywanie poszczególnych elementów silnika w czystości. Jednak ze względu, że silniki w samochodach rajdowych czy sportowych są mocniej eksploatowane oraz posiadają bardziej zmodyfikowane turbodoładowanie, rosną specjalistyczne wymagania dotyczące olejów silnikowych.
Klasa lepkości oleju
Bez względu na segment cenowy czy wiek auta, samochody sportowe charakteryzują się ponadprzeciętnymi osiągami. Wysokie osiągi wymagają nie tylko odpowiedniej konstrukcji silnika, ale również stawiają bardzo wysokie wymagania środkom smarnym.
Jednym z najważniejszych paramerów olejów silnikowego jest klasa lepkości, która określa temperaturę, w jakiej olej może być używany. W przypadku silnika wykorzystywanego w pojazdach Formuły 1 stosuje się oleje o niskim wskaźniku lepkości (np. 5W-10). Użycie takiego oleju wymaga jednak bardzo wydajnej pompy oraz utrzymania wysokiego ciśnienia w układzie.
Innym rozwiązaniem jest stosowanie olejów o podwyższonej klasie lepkości (np. (10W-60, a nawet wyżej). Olej o wysokiej lepkości przyczyni się do precyzyjnego doszczelnienia wszystkich elementów silnika. Jednak w przypadku seryjnych silników o wysokiej mocy, w których producent zaleca stosowanie olejów o lepkości np. 10W-40, przy takich olejach należy zostać. Eksperymentowanie z podnoszeniem lepkości w tym wypadku może prowadzić zarówno do zwiększenia zużycia paliwa, jak i silnika. Z kolei silnie zmodyfikowane jednostki, w których nastąpiły zmiany kluczowych podzespołów, mogą wymagać zastosowania olejów o podwyższonej klasie lepkości, która zapewnia zwiększoną odporność na zerwanie filmu olejowego.
Wybór pomiędzy olejem o małej a dużej lepkości powinien być uzależniony od tego, jakie konkretnie przeznaczenie ma silnik. W przypadku, gdy zależy nam przede wszystkim na uzyskaniu jak największej mocy, przy niskiej trwałości, powinniśmy wybrać olej o niskiej klasie lepkości. Jeżeli natomiast zależy nam na wyższej trwałości jednostki napędowej, należy sięgnąć po olej o większej klasie lepkości. Nowoczesne oleje silnikowe np. o lepkości 10W-60 zapewniają rozruch silnika przy temperaturach nawet -40 st. C. Jednocześnie wysoka lepkość nie pozwala na zrywanie ochronnej warstwy filmu olejowego podczas smarowania elementów szczególnie obciążonych termicznie.
Jakość oleju silnikowego
Klasa lepkości oleju nie jest jedynym parametrem, na który należy zwrócić uwagę, kupując olej do pojazdu sportowego. Nie bez znaczenia jest również jego jakość. Jakość oleju związana jest ściśle z bazami oleju i dodatkami olejowymi. Wszystkie oleje posiadają dodatki, ale oleje silnikowe do sportowych aut potrzebują ich znacznie więcej. W olejach silnikowych przeznaczonych do sportowych samochodów stosuje się różne dodatki mające na celu lepszą ochronę wszystkich elementów – np. syntetyczne estry. Dzięki takim dodatkom możliwe jest uzyskanie odpowiednich parametrów ochronnych podczas niekonwencjonalnych warunków pracy i silnej eksploatacji silnika. Jedną z właściwości takiego oleju jest m.in. niskie parowanie, dzięki czemu olej nie zmienia swoich właściwości fizykochemicznych. W klasycznych olejach z uwagi na normy Euro dla spalin stosuje się dodatki niskopopiołowe. Oleje sportowe nie są niskopopiołowe ze względu na stosowanie znacznej ilości dodatków EP.
Jaki olej castrol wybrać do sportowego samochodu?
Nowoczesne oleje silnikowe, takie jak Castrol EDGE 10W-60, bardzo dobrze spisują się podczas pracy przez długi czas w wysokiej temperaturze, przy dużym obciążeniu i najwyższych prędkościach obrotowych. Taki olej umożliwi rozruch silnika przy temperaturach niższych niż – 30 st. C. Dzięki zastosowaniu technologii Titanium FST olej gwarantuje maksymalne osiągi przy odpowiednim zabezpieczeniu jednostki napędowej podczas pracy.
Najczęściej opiniowane