Różne właściwości i parametry olejów silnikowych dostępnych na rynku sprawiają, że nawet kierowcy z wieloletnim doświadczeniem mają problem z wyborem właściwego produktu. Określona lepkość czy temperatura pompowalności ma realne przełożenie na pracę silnika – odpowiednio dobrany płyn chroni jednostkę napędową przed nadmierną eksploatacją i uszkodzeniami, ma zatem wpływ na poziom naszego bezpieczeństwa na drodze. W artykule bierzemy pod lupę dwie popularne kategorie olejów – 0W40 oraz 15W40. Zestawiamy ich właściwości i dokonujemy porównania tak, aby ułatwić właścicielom pojazdów odpowiedni wybór.
Podstawowe parametry fizyczne
Poniżej przedstawiamy parametry fizyczne obu porównywanych olejów silnikowych. Ograniczamy się do kilku wybranych właściwości, które dają najlepszy obraz jeśli chodzi o charakterystykę płynów.
Olej silnikowy 0W40:
- maksymalna lepkość dynamiczna – 6200 cP w temperaturze -35 st. C.,
- lepkość kinematyczna w temperaturze 100 st. C. – od 3,8 mm2/s do 12,5 – 16,3 max. mm2/s,
- maksymalna temperatura pompowalności – 6000 w temp. -40 st.C,
- lepkość HTHS w 150 st.C. – min. 3,5 cP.
Olej silnikowy 15W40:
- maksymalna lepkość dynamiczna – 7000 cP w temperaturze -20 st. C.,
- lepkość kinematyczna w temperaturze 100 st. C. – od 5,6 mm2/s do 12,5 – 16,3 max. mm2/s,
- maksymalna temperatura pompowalności – 6000 w temp. -25 st.C,
- lepkość HTHS w 150 st.C. – min. 3,7 cP.
Charakterystyka ogólnych właściwości olejów 0W40 i 15W40
Olej silnikowy 0W40
To produkt sprawdzający się w przypadku zarówno starszych, jak i młodszych modeli samochodów Click To Tweet. Wyjątkowo dobrze sprawdza się w ekstremalnych warunkach, zapewniając silnikowi bezawaryjną pracę. Sprzyja długiemu utrzymywaniu mocy silnika, a jednocześnie wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Olej silnikowy 15W40
Ten typ oleju silnikowego zalecany jest w przypadku tych jednostek, które wymagają stabilnego oraz mocnego filmu olejowego. Nadaje się do silników benzynowych i wysokoprężnych, szczególnie tych z dużym przebiegiem – ponad 100 tys. przejechanych km. Olej 15W40 minimalizuje wycieki z silnika, a także dba o elastyczność uszczelnień silnika.
Zakres stosowania olejów 0W40 i 15W40
Oba porównywane typy olejów charakteryzują się dość szerokim i raczej uniwersalnym zastosowaniem. Olej silnikowy 15W40 sprawdzi się w przypadku większość jednostek napędowych, a w szczególności polecany jest do tych silników, które wymagają dolewek lub w przypadku których pojawia się problem z ciśnieniem oleju. Nieco dokładniejszą specyfikację jeśli chodzi o zastosowanie posiada olej 0W40. To także płyn sprawdzający się w przypadku większości silników dostępnych na rynku motoryzacyjnym. Głównie polecany jest jednak do tych jednostek napędowych, w których producent zaleca również użycie olejów typu: 5W30, 5W40, 10W40, 0W20, 0W30.
Kwestia ekonomii i zużycia olejów 0W40 i 15W40
Oba typu olejów ochronią silnik przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami, wydaje się jednak, że płyn oznaczony symbolem 0W40 wygrywa pod względem ekonomii zużycia. Większość producentów mających w swojej ofercie właśnie ten typ oleju zaznacza, że płyn posiada wysokie właściwości tarciowe, co przekłada się na zwiększenie oszczędności oleju. Co ciekawe, zaletę oleju 0W40 stanowi również ograniczenie stopnia autodegradacji (dzięki stosunkowo dużej stabilności oksydacyjnej oraz termicznej). Dłuższy okres zużywania się płynu sprawia, że okresy międzyserwisowe ulegają wydłużeniu, co jest dla kierowcy oszczędnością zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym.
Który olej wybrać?
Oleje 0W40 i 15W40 różnią się parametrami fizycznymi, jednak ich porównanie pod kątem zastosowań dowodzi, że oba płyny mają podobne właściwości i można je uznać za dość uniwersalne. Wydaje się, że pierwszy z wymienionych olejów jest nieco bardziej zaawansowany technologicznie. Jednak bez względu na to, na który płyn się zdecydujemy, pamiętajmy, aby przy wyborze kierować się przede wszystkim wytycznymi producenta samochodu – olej silnikowy służy dobrze tylko wtedy, jeśli jest dobrany do konkretnej jednostki napędowej.
Najczęściej opiniowane