Silniki z systemem STOP-START stały się standardem w wielu nowoczesnych samochodach osobowych. Ideą ich stosowania jest ograniczenie emisji szkodliwego CO2 oraz zużycia paliwa. Ale jest i druga strona medalu – technologia STOP-START może przyczyniać się do szybszego zużycia silnika, dlatego aby tego uniknąć zaleca się stosować specjalne oleje silnikowe dedykowane do tego typu pojazdów.

Czym jest technologia STOP-START?

Technologia STOP-START polega na automatycznym wyłączaniu silnika. W praktyce wygląda to następująco: w samochodach wyposażonych w system STOP-START silnik wyłącza się niezależnie od kierowcy podczas zatrzymania pojazdu, na przykład na czerwonym świetle i uruchamia ponownie po naciśnięciu pedału gazu. Ma to pozwolić na redukcję CO2 i oszczędność paliwa na poziomie 5-10%. Oczywiście im dłuższy jest postój na światłach czy w korkach, tym większe są korzyści z działania tego systemu. Technologia STOP-START sprawdza się głównie w mieście przy dużym natężeniu ruchu i jest tak skonstruowana, aby w żaden sposób nie zakłócać codziennej eksploatacji. Najczęściej system STOP-START stosuje się w połączeniu z innymi dodatkowymi systemami, takimi jak chociażby wysoko rozwinięty system zarządzania energią.

Jak w praktyce działa system STOP-START?

Schemat działania układu STOP-START jest bardzo prosty. Click To TweetW samochodach z manualną skrzynią biegów po włączeniu luzu i zatrzymaniu się, system elektroniczny wyłącza silnik. Silnik pozostaje wyłączony tak długo, jak stoimy i dopiero po naciśnięciu pedału sprzęgła, czyli przed włączeniem pierwszego biegu, silnik uruchamia się ponownie i jest gotowy do jazdy. W samochodach z automatyczną skrzynią biegów silnik gaśnie podczas trzymania wciśniętego pedału hamulca i uruchamia się ponownie podczas puszczenia hamulca.

System STOP-START jest coraz popularniejszym rozwiązaniem stosowanym w samochodach osobowych. Jednak jego poprawne działanie jest uzależnione od kilku czynników: warunków atmosferycznych, stopnia naładowania akumulatora, obciążenia układu elektroniki. Oznacza to, że system ten zadziała tylko w odpowiednich warunkach.

oleje silnikowe stop start 1

Wady i zalety systemu STOP-START

Zdania na temat przydatności systemu STOP-START są podzielone. Click To Tweet Prawidłowo działający system STOP-START pozwala obniżyć zużycie paliwa, w niewielkim stopniu blokuje także emisję toksycznych spalin i hałasu, co jest szczególnie ważne w ruchu miejskim. Jednak nie ulega wątpliwości, że system START-STOP nie pozostaje bez wpływu na kondycję samochodu. System STOP-START wymaga zastosowania wzmocnionych podzespołów, które przystosowane są do większych obciążeń. Zwłaszcza zwiększają się wymagania wobec rozrusznika i akumulatora, który musi dysponować wystarczającą ilością energii po to, by móc ponownie uruchomić silnik. Wobec tego pojawia się pytanie, czy system STOP-START jest bezpieczny dla silnika?

Pojazdy z układami automatycznego wyłączania silnika powinny być tak skonstruowane, aby gwałtowne zatrzymywania silnika im nie szkodziły. Jednak w praktyce zarówno akumulator, jak i rozrusznik szybciej mogą tracić swoje właściwości i tym samym konieczna będzie ich częstsza wymiana. Ponadto żywotność niektórych części samochodu, jak wałków rozrządu w silnikach STOP-START może być nawet mniejsza o połowę. Producenci doskonale zdają sobie sprawę z tej sytuacji, dlatego coraz intensywniej pracują nad rozwiązywaniem problemów związanych ze szybszym zużywaniem się niektórych elementów w samochodzie na skutek technologii STOP-START.

Jaki olej silnikowy wybrać do silnika STOP-START

W samochodach wyposażonych w STOP-START warto stosować oleje silnikowe dedykowane do tego typu pojazdów. Wyższa liczba uruchomień i wyłączeń silnika powoduje jego szybsze zużywanie się, dlatego aby zminimalizować zużycie silnika, producenci olejów silnikowych opracowali specjalne oleje silnikowe przeznaczone do pojazdów wyposażonych w system STOP-START, na przykład olej Castrol Magnatec STOP-START. Oleje silnikowe przeznaczone do samochodów z funkcją STOP-START posiadają szereg rozwiązań mających na celu ochronę silnika w sytuacjach związanych z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem.

Aby zminimalizować zużycie silnika, potrzebne jest niższe tracie. Oleje przeznaczone do pojazdów STOP-START w porównaniu z innymi olejami, posiadają specjalne molekuły przylegające do powierzchni, które tworzą samoodnawiającą się powłokę o obniżonym współczynniku tarcia. Powłoka to pozostaje na powierzchni, nawet gdy temperatura silnika spada. Ta cecha oleju pozwala dodatkowo zabezpieczać silniki działające w technologii STOP-START.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Jaki olej do silnika w razie awarii?

Specjaliści zalecają wymianę oleju silnikowego co 15-20 tys. kilometrów. Zdarza się jednak, że po pokonaniu dużo krótszych tras poziom cieczy...

Zamknij