Sposobów na dobranie odpowiedniego oleju silnikowego jest kilka. Najmniejszy problem jest wtedy, kiedy kupiliśmy nowy samochód, mamy instrukcję obsługi i książkę serwisową, w której znajdziemy zalecenia producenta dotyczące wymiany oleju i charakterystyki płynu. Nieco gorzej sprawa wygląda w przypadku zakupu samochodu używanego, zwłaszcza gdy nie wiemy, jaki olej był wcześniej używany. Wtedy olej należy dobrać zarówno pod kątem jednostki napędowej, przebiegu samochodu, jak i warunków pracy silnika.

Dlaczego trzeba wymieniać olej w samochodzie?

Regularna wymiana oleju jest konieczna w przypadku każdego pojazdu. Click To Tweet Olej odpowiedzialny jest za kilka istotnych rzeczy w naszym samochodzie. Właściwości smarne oleju przekładają się na zmniejszenie współczynnika tarcia, a to z kolei wpływa na mniejsze zużycie silnika. Jednym z głównych zadań oleju napędowego jest chłodzenie silnika. Celem chłodzenia silnika jest utrzymanie odpowiedniej temperatury umożliwiającej prawidłowy przebieg wszystkich procesów w silniku. Olej silnikowy odpowiedzialny jest również za utrzymywanie silnika w czystości poprzez usuwanie wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń powstałych na skutek eksploatacji. Za czystość silnika odpowiadają dodatki myjące. Dobrej jakości olej silnikowy ma przede wszystkim spełniać dwa podstawowe zadania: zapewniać płynność w niskich temperaturach oraz zmaksymalizować osiągi silnika.

Na co zwrócić uwagę przed wyborem oleju do auta?

Rodzaj oleju silnikowego

Castrol w swojej ofercie posiada trzy rodzaje olejów – oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Oleje syntetyczne (np. Castrol Edge 0W-30) charakteryzują się najwyższą jakością spośród wszystkich typów olejów, ponieważ są najbardziej zaawansowane. Bardzo dobrze sprawdzają się w wysokich temperaturach, umożliwiają większą oszczędność paliwa i mniejsze zużycie silnika. Jednocześnie oleje syntetyczne zachowują odpowiednią płynność w niskich temperaturach i wolniej się starzeją. W ofercie firmy Castrol znajdziemy również oleje silnikowe syntetyczne przeznaczone do silników Diesla (np. Castrol Edge Turbo Diesel). Do samochodów wyposażonych w silniki Diesla i filtr cząstek stałych należy lać oleje typu Low Saps, zwane olejami niskopopiołowymi.

Oleje półsyntetyczne (np. Castrol Magnatec 10W-40) powstają w wyniku zmieszaniu olejów mineralnych z syntetycznymi, dlatego posiadają wiele właściwości zbliżonych do olejów syntetycznych.

Trzeci typ olejów silnikowych to oleje mineralne (np. Castrol GTX 15W-40), które są z reguły najtańsze, ale i najgorsze jakościowo. Główną wadą olejów mineralnych jest ograniczony zakres temperatury stosowania. Oleje mineralne najczęściej używane są przez właścicieli starszych samochodów lub tych z dużym przebiegiem. Niektóre samochody nie mogą być eksploatowane na olejach mineralnych, dla innych zaś nie stanowi to żadnego problemu.

W przypadku, gdy kupujemy używany samochód i nie wiemy, jaki olej był wcześniej stosowany, najbezpieczniej będzie wybrać olej półsyntetyczny. Gdy nasze auto jest młode (niski rocznik), a mamy pewność, że do tej pory jeździło na oleju syntetycznym najlepiej zastosować ten sam typ oleju.

oleje slnikowe castrol wybor

Klasa lepkości

Lepkość oleju mówi nam o tym, jak bardzo zmienia się konsystencja oleju podczas zmiany temperatury. Na ogół zasada jest taka, że lepkość oleju spada wraz ze wzrostem jego temperatury. SEA, czyli Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji stworzyło ogólnie stosowaną skalę na oznaczenie lepkości, która złożona jest z kombinacji cyfr i litery W, np. 0W-40. Pierwsza cyfra, w tym wypadku “0” określa lepkość oleju w warunkach zimowych, czyli w niskich temperaturach. Im cyfra przed literą W jest niższa, tym olej zostaje bardziej płynny w niskich temperaturach, czyli po prostu spisuje się lepiej. Druga liczba po “W” to parametr określający lepkość oleju w wysokich temperaturach. Im wyższa jest ta liczba, tym wyższa będzie lepkość w wyższych temperaturach i przy rozgrzanym silniku. Lepkość oleju podawana jest zawsze na opakowaniu.

Od właściwego doboru oleju pod kątem klasy lepkości zależy praca silnika w wysokich i niskich temperaturach. Przykładowo, olej o parametrze 0W pozwala uruchomić silnik przy bardzo niskich temperaturach (-35 stopni), z kolei oleje o wyższych parametrach (5W,10W) umożliwiają uruchomienie silnika już przy wyższych temperaturach (średnio o 5 stopni). Niska lepkość daje mniejsze straty mocy silnika, z kolei wyższa skuteczniej zabezpiecza silnik przed zużyciem. Niektóre oleje są “bardziej” zimowe, inne – “bardziej” letnie, dlatego lepkość oleju musi być pewnym kompromisem pomiędzy jednym, a drugim parametrem.

Oleje do LPG

Oleje silnikowe powstałe w oparciu o klasyfikacje lepkościowe opracowane w stosunku do silników benzynowych i Diesli mogą być również stosowane w pojazdach zasilanych LPG. Są jednak producenci, którzy wypuścili na rynek oleje dedykowane do gazu, jak na przykład oleje silnikowe Castrol GTX Ultraclean.

Dobierz olej Castrol do swojego samochodu

Wybór odpowiedniego oleju Castrol umożliwia specjalna wyszukiwarka znajdująca się na stronie głównej Castrol. Dzięki zakładce “dobierz olej” możemy wybrać najlepiej dopasowany olej do naszego samochodu. W wyszukiwarce wybieramy typ pojazdu, producenta i model samochodu, a następnie otrzymujemy informację zwrotną z proponowanym olejem.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Oleje Castrol przeznaczone do silników Diesel

Często stajemy przed dylematem, jaki olej będzie odpowiedni do naszego typu silnika? Najważniejszym kryterium stosowanym przy wyborze oleju silnikowego powinna...

Zamknij