Typy olejów

Oleje silnikowe mają za zadanie smarować poszczególne elementy silnika, zmniejszając występujące w ich obrębie tarcie. Dzięki temu przyczyniają się do ochrony silnika, jego oczyszczania oraz chłodzenia. W grupie olejów silnikowych można wyróżnić różne rodzaje środków smarujących. Najpopularniejsza klasyfikacja wyróżnia oleje mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne.

Castrol – trzy typy olejów

Oleje  silnikowe są produkowane z wykorzystaniem różnych baz olejowych. Obecnie na świecie obowiązuje podział olejów bazowych wprowadzony przez API – American Petroleum Institute, czyli Amerykański Instytut Nafty. Wyróżnił on 5 grup baz olejowych:

  • Grupa I – produkty destylacji ropy naftowej (przeznaczone do silników starszej generacji),
  • Grupa II/II+ – destylaty ropy naftowej, które przeszły uszlachetnienie,
  • Grupa III/III+ – destylaty ropy naftowej poddane uszlachetnianiu oraz kilkakrotnemu krakingowi w obecności wodoru.
  • Grupa IV – krótkołańcuchowe poliolefiny otrzymywane drogą syntezy chemicznej,
  • Grupa V – pozostałe bazy olejowe otrzymywane za pomocą syntezy chemicznej (w tym oleje poliestrowe).

Oleje mineralne Castrol

Oleje mineralne składają się z baz z grupy I i II. Zwykle są przeznaczone do starszych silników, do aut co najmniej kilkuletnich. Stosowane są do samochodów z silnikiem diesla i benzynowych. Ich zaletą jest niewielkie obciążanie uszczelnień silnika. Szybko jednak tracą swoją wydajność i lepkość, dlatego muszą być częściej wymieniane.

W gronie olejów mineralnych obecnie firma Castrol oferuje tylko jeden produkt, którym jest olej Castrol Magnatec 15W-40.

Zobacz ranking olejów Castrol mineralnych

Oleje syntetyczne Castrol

Oleje syntetyczne są produktami powstałymi z baz grupy III, IV i V. Nie zawierają dodatków mineralnych. To produkty wysokiej jakości, powszechnie wykorzystywane w motoryzacji do samochodów z silnikiem diesla i benzynowym, a także z instalacją LPG. Mają wysoką lepkość w skrajnych temperaturach i mniej zmieniają tę swoją cechę podczas nagłych zmian warunków temperaturowych. Są w stanie znieść wysokie obciążenia termiczne, zapewniając świetne smarowanie poszczególnych części silnika. Przyczyniają się do mniejszego zużycia paliwa, dbają o czystość jednostki napędowej, ponieważ nie odkładają się w postaci nagaru. Zużywają się wolniej i można wydłużyć dzięki nim okresy obowiązkowej wymiany oleju silnikowego.

W asortymencie syntetycznych olejów silnikowych Castrol znajdziemy następujące produkty:

  • Castrol EDGE Supercar 10W-60,
  • Castrol EDGE 0W-30,
  • Castrol EDGE 0W-40,
  • Castrol EDGE 5W-30 C3,
  • Castrol EDGE 5W-30 LL,
  • Castrol EDGE 5W-40,
  • Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40,
  • Castrol Magnatec STOP-START 5W-30 A3/B4,
  • Castrol Magnatec STOP-START 5W-30 A5,
  • Castrol Magnatec STOP-START 5W-30 C2,
  • Castrol Magnatec STOP-START 5W-30 C3.
Zobacz ranking olejów Castrol syntetycznych

Oleje półsyntetyczne Castrol

Oleje półsyntetyczne składają się z baz grupy I i II, wraz z dodatkami baz grup wyższych, w ściśle określonych ilościach – od 25 do 30 proc. Są produktem pośrednim pomiędzy olejem syntetycznym, a mineralnym. Zapewniają dobre smarowanie w starszych silnikach, ale są odporne na szybkie starzenie i nie obciążają zanadto uszczelnień.

W grupie półsyntetycznych olejów silnikowych marki Castrol można wymienić produkty:

  • Castrol Magnatec 10W-40 A3/B4,
  • Castrol Magnatec Diesel 10W-40,
  • Castrol GTX 10W-40 A3/B4,
  • Castrol GTX High Mileage 15W-40.

Oleje syntetyczne cieszą się największą popularnością wśród kierowców, z uwagi na swoje liczne zalety. Niemniej nie zawsze będą właściwie spełniać swoją rolę, dlatego przy doborze oleju silnikowego do swojego auta należy kierować się wskazaniami producenta.

Zobacz ranking olejów Castrol półsyntetycznych
Share This